آرشیو تیر ماه 1403

مطالب پزشكي سلامتي

علت درد عصب دندان و روش های پیشگیری

۸ بازديد

برای کاهش درد عصب دندان باید با علت آن را پیدا کنیم. علل شایع درد عصبی عبارتند از:

  • آسیب: آسیب های تروماتیک، مانند شکستگی یا فشار، به اعصاب آسیب می رساند و منجر به درد مداوم می شود.
  • شرایط پزشکی: شرایطی مانند دیابت، مولتیپل اسکلروزیس و زونا باعث آسیب عصبی و درد مزمن می شوند.
  • فشرده سازی عصب: شرایطی مانند سندرم تونل کارپال یا فتق دیسک اعصاب را فشرده می کند و منجر به درد می شود.

شیوه های ملایم بهداشت دهان برای جلوگیری از دندان درد

رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از دندان درد و ارتقای سلامت کلی دهان بسیار مهم است. این اقدامات ملایم بهداشت دهان را برای کاهش خطر درد عصب دندان دنبال کنید:

تکنیک مسواک زدن

از یک مسواک نرم و با حرکات دایره ای ملایم برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید. از اعمال فشار بیش از حد خودداری کنید. فشار زیاد اعصاب حساس را تشدید می کند. دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

نخ دندان کشیدن

به آرامی بین دندان های خود نخ دندان بکشید تا پلاک و ذرات غذا از بین برود. مراقب باشید نخ دندان را به لثه ها نچسبانید، زیرا باعث درد و سوزش می شود. حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

دهانشویه

دهان خود را با یک دهانشویه ملایم و بدون الکل بشویید تا به از بین بردن باکتری ها و خوشبو شدن نفس شما کمک کند. به دنبال دهانشویه ای باشید که مخصوص دندان های حساس طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان

جمع بندی

زندگی با درد عصبی چالش برانگیز است، اما استراتژی ها و درمان های متعددی برای کمک به مدیریت و کاهش ناراحتی شما وجود دارد. اصلاح شیوه زندگی و داروها، درمان‌ های موضعی و درمان‌ های جایگزین، بررسی گزینه‌ های مختلف در کاهش درد عصب دندان مؤثر هستند.

همکاری نزدیک با متخصصان مراقبت های بهداشتی برای ایجاد یک برنامه درمانی جامع متناسب با نیازهای خاص شما بسیار مهم است. با ایفای نقش فعال در سفر مدیریت درد خود، کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید و از درد عصبی خلاص شوید.

منبع: smilebright.ir

ترمیم لمینت دندان چگونه است؟

۹ بازديد

لمینت دندان یک روش دندانپزشکی است که با اصلاح نواقصی مانند زرد شدن دندان، خراش یا شکستن، به بهبود ظاهر دندان ها و لمینت ها کمک می کند. لمینت های دندانی بادوام و ماندگار هستند.

 در برخی موارد ممکن است لمینت ها از دندان جدا شوند یا آسیب ببینند. در این شرایط ترمیم و تعویض لمینت ها اهمیت زیادی پیدا می کند. در این مقاله به بررسی اقدامات لازم در زمان افتادن لمینت دندان و زمان مناسب ترمیم آن ها می پردازیم.

ترمیم لمینت دندان چگونه است؟

معمولا لمینت دندان در مواردی که آسیب ببیند یا از دندان جدا شود نیاز به ترمیم و تعویض دارند:

افتادن لمینت دندان

لمینت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که بادوام هستند، اما در برخی موارد ممکن است از جای خود خارج شوند یا بیفتند. اگر لمینت دندان شما افتاد، باید  اقدامات زیر را انجام دهید:

آن را در محفظه ای در بسته قرار دهید:

اگر لمینت از دندان جدا شد، آن را با دقت در جای ایمن نگه دارید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، آن را به آرامی جابه جا کنید. لمینت جدا شده را با آب بشویید تا آلودگی های احتمالی آن از بین بروند، اما از مالش دادن یا استفاده از هر گونه مواد شوینده خودداری کنید. مواد شوینده باعث آسیب بیشتر می شود.

با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

باید برای ترمیم لمینت دندان جدا شده، در اسرع وقت با دکتر لمینت دندان تماس بگیرید، او را در مورد وضعیت خود آگاه و یک قرار ملاقات برای معاینه حرفه ای تعیین کنید. دندانپزشک در جلسه تعیین شده وضعیت لمینت، دندان زیرین را ارزیابی کرده و مراحل مناسب برای ترمیم را تعیین می کند.

از قرار دادن لمینت روی دندان بدون حضور دندانپزشک اجتناب کنید:

از نصب دوباره لمینت دندان بدون مراجعه به دندانپزشک خودداری کنید. لمینت های دندان نیاز به تکنیک های باندینگ دقیق و مواد تخصصی دارند. باید از چسبندگی ایمن و طولانی مدت روکش ها اطمینان حاصل شود.

تلاش برای تعمیر و چسباندن لمینت ها منجر به آسیب بیشتر یا تراز نادرست می شود و به طور بالقوه ظاهر و عملکرد کلی لمینت را به خطر می اندازد.

تا زمان ترمیم لمینت از دندان محافظت کنید؛

محافظت از دندان زیرین که قبلاً توسط لمینت دندان پوشانده شده بود، بسیار مهم است. از جویدن غذاهای سفت یا چسبنده که باعث آسیب بیشتر می شوند، خودداری کنید. استفاده از چسب موقت دندانپزشکی یا موم دندان، که در اکثر داروخانه ها خریداری می شود، به محافظت موقت دندان کمک می کند.

وارد شدن آسیب به روکش یا تغییر رنگ آن

در صورتی که لمینت شکسته، لب پر یا تغییر رنگ داده باشد نیاز به ترمیم و تعویض مجدد دارد. معمولا در موارد زیر ترمیم و جایگزین روکش دندان جدید الزامی است:

  • لمینت لب پر شده یا ترک خورده
  • تغییر رنگ یا لک شدن
  • قرارگیری نامناسب
  • حاشیه های قابل مشاهده یا لثه های عقب رفته

منبع: smilebright.ir

نوآوری جدید در پر کردن دندان ها

۷ بازديد

پر کردن دندان یکی از درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی است که برای ترمیم شکستگی‌های دندان، پوسیدگی دندان یا آسیب به سطوح مختلف دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و درمانی است که قرن‌ها به منظور جلوگیری از کشیدن دندان و برای حفظ ساختار دندان پوسیده انجام می‌شود.

چه زمانی نیاز به پر کردن دندان دارید؟

  • ایجاد لکه‌های تیره در دندان یا پوسیدگی
  • ایجاد سوراخی در دندان که می توان آن را با چشم دید یا با زبان حس کرد.
  • گیر کردن غذا بین برخی دندان‌ها که دائماً اتفاق می‌افتد.
  • هنگام نخ دندان کشیدن بعضی از بخش‌های دهان خیلی درد می‌گیرد.
  • شکستگی، لب پرشدگی یا زبری و تیزی برخی سطوح دندان
  • لق شدن یا شکستن یا به سر رسیدن عمر پرکردگی قدیمی

انواع مواد برای پر‌کردن دندان

برای ترمیم دندان از مواد مختلفی استفاده می‌شود و انتخاب این مواد بستگی به نوع آسیب دندان و محل آن، میزان پوسیدگی، اینکه به چه ماده‌ای حساسیت دارید و همچنین هزینه مورد نظرتان دارد. انواع این مواد عبارتند از:

کامپوزیت

کامپوزیت دندانی یک ماده خمیری از مخلوط سرامیک و پلاستیک است که برای پر کردن دندان و حفره‌های آن به کار می‌رود و معمولا به رنگ دندان‌های فرد می‌باشد این مواد به حد مناسبی در دندان قرار می‌گیرد و با نور آبی رنگی سفت می‌شود.

معمولا کامپوزیت راحت تر به دندان می‌چسبد و احتیاج به تراشیدن عمقی دندان نمی‌باشد و فقط قسمت‌های آسیب دیده دندان خارج و دندان پر می‌گردد. از این ماده برای پر کردن حفره‌های بزرگ استفاده نمی‌شود و بیشتر برای دندان‌های جلو که قابل مشاهده هستند کابرد دارد.

سرامیک

مواد سرامیکی نیز مانند کامپوزیت، همرنگ دندان است و برای ترمیم دندان‌های جلو به کار می‌رود. همچنین مقاومت بیشتری در برابر شکستن و تغییر رنگ دارد.

سرامیک قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. این ماده در لابراتوار دندانپزشکی به گونه‌ای تهیه می‌شود که به خوبی پوسیدگی را پوشش دهد. از آنجایی که این ماده ظاهری شبیه به دندان طبیعی را ایجاد می‌کند، پرکردگی قابل تشخیص نخواهد بود.

آمالگام

آمالگام مخلوطی از چند فلز است. معمولا پنجاه درصد از وزن آمالگام دندانی را عنصر جیوه و باقی آن را ترکیبی از فلزات نقره، مس و قلع تشکیل می‌دهد. این فلزات با هم مخلوط شده و ترکیب پایداری را تشکیل می‌دهند که دارای استحکام مناسبی جهت پر کردن حفرات دندانی خواهد بود.

طلا

پرکردن با طلا محکم و مقاوم‌ است و می‌تواند تا ۱۵ سال دوام داشته باشد.بسیاری از مردم پر کردن با طلا را زیبا و و دل انگیز تراز پرکردن با نقره می‌دانند.

گلاس اینومرها

این روش پرکردن با شیشه و اکریلیک معمولا کمتر از ۵ سال دوام می‌آورد اما یک انتخاب مناسب هستند برای کودکانی که هنوز دندان‌هایشان درحال تغییر است . همچنین آن‌ها می‌توانند فلوراید آزاد کنند و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.

منبع: smilebright.ir

در مورد دندانپزشکی ترمیمی چه می دانید؟

۷ بازديد

دندانپزشکی ترمیمی یا همان Restorative dentistry، اصطلاحی است که متخصصان دندانپزشکی برای توضیح نحوه جایگزینی دندان های از دست رفته یا ترمیم دندانهای آسیب دیده استفاده می کنند. پر کردن، تاج یا روکش دندان، بریج و ایمپلنت گزینه های رایج در مبحث ترمیم دندان هستند. هدف از این کار، دستیابی به لبخند طبیعی است و همچنین جلوگیری از مشکلات سلامت دهان و دندان. در متن حاضر سعی می کنیم مبحث دندانپزشکی ترمیمی را بیشتر توضیح دهیم تا زمان استفاده از روش های مختلف آن، دید بهتری داشته باشید.

رایج ترین روش های دندانپزشکی ترمیمی

دندانپزشکی ترمیمی را می توان با روش های مختلفی انجام داد.

پر کردن دندان

چه مواد مورد استفاده در زمان پر کردن دندان، آمالگام (فلز) باشد و چه کامپوزیت (سفید)، این روش، رایج ترین متد در دندانپزشکی ترمیمی است. این مورد برای ترمیم و تثبیت ساختاری دندانی که به دلیل پوسیدگی خراب شده است، استفاده می شود.

روکش کردن دندان

اگر دندانی دچار پوسیدگی قابل توجهی شده است و از طریق پرکردن غیر قابل ترمیم است، ممکن است زمان استفاده از روکش های دندانی رسیده باشد. این فرایند در دندانپزشکی ترمیمی شامل ساختن یک «تاج» است که کل دندان را تا خط لثه می پوشاند و از آسیب بیشتر محافظت کند.

تاج کلاهکی یا همان روکش دندان، به شکل خود دندان ساخته می شود و دندانپزشک شما آن را روی دندان آسیب دیده، پوسیده یا ترک خورده قرار می دهد. با این کار اندازه، شکل، زیبایی و استحکام مناسب دندان ما بازیابی می شود. روکش ها مانند پرکننده ها دارای مواد مختلفی هستند که محبوب ترین آنها به رنگ دندان برای داشتن ظاهری طبیعی است.

باندینگ

در مورد دندان های شکسته و آسیب دیده، باندینگ (که Composite Bonding هم خوانده می شود) معمولا عمل ترمیمی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. باندینگ فرایند بازسازی بخش از دست رفته مینا با تشکیل و چسباندن مواد کامپوزیت به دندان باقی مانده است.

در تعریفی دیگر، باندینگ کامپوزیت برای رفع مشکلات زیبایی شناختی مفید است تا ظاهر لبخند شما را بهبود بخشد. این فرایند شامل پیوند شیمیایی یک ماده کامپوزیت به دندان موجود شما است. برخلاف روکش ها و بریج ها، در صورت وجود، مقدار بسیار کمی از دندان اصلی، برداشته می شود.

ایمپلنت ها

در دندانپزشکی ترمیمی، هنگامی که آسیب قابل توجه باشد، ایمپلنت دندان ممکن است یک تصمیم قابل قبول به نظر برسد. این فرایند جایگزینی ساختارهای دندان موجود با دندان مصنوعی کاشته شده است. این دندان ها توسط یک پایه فلزی به بدنه دندان مصنوعی متصل می شوند که اساسا از طریق یک «ریشه فلزی» شبیه به پیچ، ​​به استخوان فک شما متصل می شود.

منبع: smilebright.ir

مقدار تراش دندان برای لمینت چقدر است؟

۶ بازديد

لمینت دندان روش زیبایی دندانپزشکی است که ظاهر دندان ها و طرح لبخند را بهبودی می بخشد. لمینت ها از پوسته های نازکی و سرامیکی تهیه می شوند و برای رفع نگرانی های زیبایی شناختی مختلف به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند. با این حال، یکی از ملاحظات مهم در مورد لمینت های دندان، میزان تراش دندان مورد نیاز در طول فرایند آماده سازی است. 

هدف از تراش دندان برای لمینت

اغلب قبل از قرار دادن لمینت دندان، برای اطمینان از تناسب مناسب و ایجاد فضا برای روکش دندان، مقدار کمی از سطح مینای دندان را تراش می دهند. این فرآیند که به عنوان آماده سازی دندان شناخته می شود، شامل برداشتن لایه نازکی از مینای دندان از سطح جلویی دندان است.

میزان تراش دندان برای لمینت دندان چقدر است؟

برای نصب لمینت دندان باید مینای دندان را حدود 2/0 تا 8/0 میلیمتر تراش داد. این مقدار به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در مورد کامپوزیت دندان بیشتر بدانید.

عوامل موثر بر میزان تراش دندان

مقدار مورد برای تراش دندان در روکش های لمینتی به موارد زیر بستگی دارد:

 هم ترازی و انسداد بایت

تراز بایت و اکلوژن شما نقش مهمی در تعیین میزان تراش دندان لازم برای لمینت های دندانی دارد. اگر دندان ‌های شما نامرتب باشد یا بایت نامناسبی داشته باشید، منجر به فشار بیش از حد و فشار روی دندان ‌های خاص شود. در چنین مواردی، برای ایجاد یک تراز مناسب و اطمینان از توزیع یکنواخت نیروهای بایت بر روی لمینت ها، به تراش اضافی دندان نیاز است.

میزان تراش دندان برای لمینت بر اساس نامرتبی دندان ها و مال اکلوژن

نامرتبی دندان ها و مال اکلوژن به موقعیت نامناسب دندان ها در هنگام بسته شدن فک ها اشاره دارد. این شرایط منجر به نیش ناهموار می شود و برخی از دندان ها فشار بیشتری را نسبت به سایر دندان ها تحمل می کنند.

میزان تراش دندان بسته به شدت ناهماهنگی و مال اکلوژن متفاوت است. این تراش برای ایجاد یک اکلوژن هماهنگ و جلوگیری از وارد شدن نیروهای بیش از حد به لمینت انجام می شود.

دندان قروچه و عادات دندان قروچه

دندان قروچه وضعیتی است که با ساییدن یا فشردن دندان ها اغلب در هنگام خواب مشخص می شود. افراد مبتلا به دندان قروچه به دلیل اعمال نیروهای بیش از حد بر روی دندان ها به احتمال بیشتری نیاز به تراش دندان برای لمینت ها دارند. در چنین مواردی، لازم است قبل از اقدام به قرار دادن لمینت ها، دندان قروچه را درمان و مدیریت کنید تا خطر آسیب به حداقل برسد.

میزان تراش دندان برای لمینت دندان با توجه به ساختار دندان و ضخامت مینا

ساختار طبیعی و ضخامت دندان ها نیز بر میزان تراش آن ها تاثیر می گذارد. اگر دندان‌ های شما دچار آسیب، پوسیدگی یا سایش گسترده مینا شده باشند، برای اطمینان از سطح صاف و یکنواخت روکش ‌ها، به تراش بیشتر نیاز دارند. برعکس، افراد با ساختار دندان سالم و مینای ضخیم‌ تر، برای آماده کردن دندان‌ ها برای لمینت‌ به حداقل تراشیدن نیاز دارند.

منبع: smilebright.ir

هزینه بلیچینگ دندان در سال 1403 چقدر است؟

۷ بازديد

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟ بلیچینگ دندان یکی از روش های ارزان و تاثیرگذار در اصلاح طرح لبخند محسوب می‌ شود. بلیچینگ دندان یا همان سفیدکردن دندان‌ ها، درمانی است که در آن دندان های زرد و بد رنگ، سفید می شوند. تغییر رنگ دندان ها ممکن است به مرور زمان یا به علت مسائل ژنتیکی در فرد ایجاد شود.

هزینه بلیچینگ دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه بلیچینگ دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع مواد به کار گرفته شده در انجام بلیچینگ
  • نوع درمان بلیچینگ از نظر( Home یا Office )همانطور که می دانیم بلیچینگ به دو صورت خانگی و در مطب انجام می شود
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای بلیچینگ که هنگام معاینه اولیه توسط پزشک تعیین می‌ شود.
  • حتی پزشکی که برای این کار انتخاب می‌ کنید هم می تواند در هزینه بلیچینگ دندان تأثیرگذار باشد.

انواع روش های سفید کردن دندان ها

روش های متفاوتی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. این روش ها شامل موارد زیر می شود:

  • آفیس بلیچینگ
  • هوم بلیچینگ
  • محصولات سفید کننده غیر نسخه ای
  • نوارهای بلیچینگ
  • مداد سفید کننده
  • خمیردندان سفید کننده
  • زغال فعال
  • جوش شیرین
  • و …

در مورد کامپوزیت دندان بیشتر بدانید.

هزینه آفیس بلیچینگ

در آفیس بلیچینگ، سفید کردن دندان ها بسیار سریع و توسط دندانپزشک انجام می‌ شود و دندانپزشک از ژل پراکسید با غلظت بالا استفاده می‌ کند. در آفیس بلیچینگ همانطور که گفته شد، پراکسید چند بار به مقدار 15 الی 20 دقیقه بر روی دندان هایتان باقی می‌ ماند که بعد از هر بار اعمال ژل باید دندان های خود را به خوبی شستشو دهید. این کار حداقل به یک ساعت زمان نیاز دارد. هزینه بلیچینگ در مطب دندانپزشکی در سال 1403 حدود 4.2 میلیون تومان است.

هزینه هوم بلیچینگ

در صورتی که نمی‌ توانید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید، می‌ توانید از این روش برای سفید کردن دندان های خود استفاده نمایید. سفید کردن دندان ها در خانه آسان بوده و مقدار پراکسیدی که در آن به کار رفته است بسیار کم است. هزینه هوم بلیچینگ یا همان بلیچینگ در خانه در سال 1403 در حدود 3.6 میلیون تومان است.

برای انجام هوم بلیچینگ ابتدا باید به مطب دندانپزشک بروید تا جرمگیری دندان هایتان را انجام دهد.

منبع: smilebright.ir

بهترین مارک ونیر کامپوزیت دندان

۶ بازديد

روکش های کامپوزیتی یکی از محبوب ترین و پیشرفته ترین گزینه های ترمیم زیبایی دندان ها هستند. این روکش ها علاوه بر زیبایی، مزایای عملکردی بسیاری نیز دارند. در بازار دندانپزشکی، برندهای معتبری در زمینه تولید روکش های کامپوزیتی فعالیت می کنند که هر یک ویژگی های منحصر به فردی دارند. اگر به دنبال بهترین مارک ونیر کامپوزیت دندان هستید، این مقاله را تا آخر بخوانید.

در مورد لمینت دندان بیشتر بدانید.

معرفی بهترین مارک ونیر کامپوزیت دندان

Ivoclar Vivadent

این شرکت سوئیسی به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه تولید مواد و تجهیزات دندانپزشکی شناخته می شود. محصولات کامپوزیتی این برند مانند IPS e.max و Variolink به دلیل کیفیت بالا، زیبایی طبیعی و دوام عملکرد بسیار محبوب هستند.

Dentsply Sirona

این برند به عنوان یک غول در عرصه تجهیزات و مواد دندانپزشکی شناخته می شود. روکش های کامپوزیتی آن ها مانند Ceram.X  به دلیل زیبایی طبیعی، انطباق رنگی و مقاومت بالا، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

GC America

این شرکت ژاپنی در زمینه تولید مواد دندانپزشکی از جمله روکش های کامپوزیتی مشهور است. محصولاتی مانند Gradia Direct و Kalore به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و کاربرد آسان بسیار محبوب هستند.

M3

شرکت آمریکایی 3M یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مواد دندانپزشکی در جهان است. بهترین مارک ونیر کامپوزیت این برند همچون Filtek به دلیل ماندگاری عالی و سازگاری زیستی بالا، بسیار پرکاربرد هستند.

Kerr

شرکت آمریکایی Kerr یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین تولید کنندگان مواد دندانپزشکی است. روکش های کامپوزیتی آن ها مانند Premise به لحاظ میزان ماندگاری و زیبایی ظاهر، بسیار مطلوب هستند.

DMG

این شرکت آلمانی به دلیل ارائه محصولات نوآورانه در زمینه مواد دندانپزشکی شناخته شده است. روکش های کامپوزیتی آن ها مانند Ecosite به خاطر قابلیت های منحصر به فرد بسیار کاربردی هستند.

Ultradent

این شرکت آمریکایی با نوآوری های خود در زمینه مواد دندانپزشکی، دارای بهترین مارک ونیر کامپوزیت مثل Premise و Filtek است. این روکش دندان به دلیل استحکام و زیبایی بالا بسیار کاربردی است.

منبع: smilebright.ir

آشنایی با مزایا و عیوب لمینت دندان

۸ بازديد

مزایا و عیوب لمینت دندان به شرح زیر است:

مزایا

مهمترین مزایای لمینت دندان عبارتند از:

ونیرهایی دندان ظاهری طبیعی دارند

روند انجام این نوع ترمیم دندان ممکن است در بیش از یک ملاقات انجام شود ، اما نتیجه نهایی بسیار طبیعی به نظر می رسد!

لمینت ها تقریبا دائمی هستند

آیا می دانید ونیرهای لمینتی دائمی هستند و در واقع در برابر پوسیدگی و لکه پذیری بهتر از دندان های واقعی مقاومت می کنند؟ از آنجا که این روکش ها غیر متخلخل هستند، در مقابل لکه های دندان و سوراخ شدن بهتر از مینای دندان طبیعی شما (که متخلخل است) مقاومت می کنند.

بهترین روش برای سفید کردن دندان ها هستد

بیماران به جای آنکه هر چند ماه یکبار با کلی هزینه اقدام به بلیچینگ کنند، می توانند یک بار برای همیشه ونیر نصب کنند. شاید هزینه لمینت از بلیچینگ دندان بیشتر باشد اما لمینت یک روش دائمی برای سفید کردن دندان است.

ونیر دندان یک سرمایه گذاری ارزشمند است

چرا؟ خیلی واضح است زیرا ترمیم دندان با کمک این ونیرها واقعا مقرون به صرفه است. اگر دندان های نسبتا کجی داشته باشید میتوانید برای صاف کردن آن ارتودنسی کنید اما هزینه ارتودنسی نسبتا بالا است. علاوه  بر این اگر فرسایش مینای دندان بالا باشد احتمالا مرگ و از دست رفتن دندان وجود دارد که برای جایگزین آن مجبور خواهید بود ایمپلنت دندان بکارید که مسلما هزینه ایمپلنت بسیار بیشتر است یا به انواع روش جایگزین دندان که ارزان ترند تن دهید. اما کاهش هزینه ها و پیشگیری از بدتر شدن اوضاع دندان میتواند یکی از فواید لمینت دندان باشد که قطعا میتواند نوعی سرماییه گذاری در درازمدت باشد.

عیوب لمینت دندان

در ادامه با 4 نکته منفی، عوارض یا معایب لمینت دندان آشنا خواهید شد.

لمینت سرامیکی ممکن است دچار شکستگی و آسیب شود

البته لمینت‌های سرامیکی طوری ساخته شده‌اند که استحکام زیادی در داخل دهان داشته باشند. اگر همه چیز مطابق معمول و به صورت اصولی پیش برود محال ممکن است که لمینت دندان شکسته شده یا آسیب ببیند.

یک پروسه غیرقابل بازگشت است

به مجرد اینکه مینای دندان (هرچند به صورت جزئی) تراشیده شود، دیگر نمی‌توان به صورت طبیعی آن را جایگزین کرد. به این معنی که برای همیشه آن بخش از مینا را از دست می‌دهید.

موجب حساسیت دندان می شوند

یکی از عوارض لمینت دندان بروز حساسیت دندانی یا بدتر شدن آن است. از آنجایی که برای نصب آن‌ها می‌بایست مقدار کمی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود، طبیعی است که به صورت جزئی دندان‌ها نسبت به سردی و گرمی حساس شوند و مقداری نیز تیر بکشند.

طول عمر کوتاه‌تری نسبت به روکش دندان و بریج دارند

لمینت دندان به طور معمول نزدیک به 10 سال عمر می‌کند. یعنی اگر سطح دندان‌های خود را با این روش بپوشانید، می‌توانید تا 10 سال آینده با خیالی آسوده لمینت‌های سرامیکی خودتان را داشته باشید.

منبع: smilebright.ir

علت تغییر رنگ دندان ها + روش های سفید کردن دندان

۸ بازديد

زرد شدن دندان ها و تغییر رنگ آن‌ها از مشکلاتی است که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و سعی در ‌‌حل این مشکل دارند. سفید کردن دندان هم با روش‎های خانگی و هم در مطب  توسط  دندانپزشک انجام می‌شود. برای داشتن دندا‌ن‌های سفید و لبخندی زیبا و رفع تغییر رنگ آن‌ها می‌توانید از روش‌های که در این مقاله معرفی می‌کنیم،  استفاده کنید.

علت تغییر رنگ دندان‌ها چیست؟

دندان‌ها به مرور زمان درخشندگی خود را به دلایل مختلفی از دست می‌دهد و این دلایل عبارتند از:

استفاده از فرآورده های رنگی (غذا،نوشیدنی و سایر مواد مصرفی)

  • تیره شدن دندان ها بر اثر بالا رفتن سن
  • پوسیدگی دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • به وجود آمدن تغییرات در بخش داخلی دندان
  • فاکتورهای ژنتیکی ( ممکن است پایه و ساختار دندان به طور ژنتیکی مایل زرد باشد)
  • مصرف برخی از دارو‌ها

روش های سفید کردن دندان

اگر می‌خواهید نتیجه‌ی بهتری بدست بیاورید و به صورت اصولی و موثر دندان‌های خود را سفید کنید باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

سفید کردن با بلیچینگ

درمان تغییر رنگ دندان‌ها توسط دندانپزشک به روش های زیر انجام می‌شود و اصطلاحا به آن بلیچینگ دندان می‌گویند.

  • سفید کردن در خانه
  • سفید کردن در مطب

سفید کردن با روغن نارگیل

روغن نارگیل نه تنها یک جایگزین مقوی و بسیار خوشمزه برای کره است بلکه می تواند به سفیدتر شدن دندان های شما نیز کمک کند. بسیاری از مردم ادعا می کنند که روغن نارگیل برای دندان می تواند به درخشیدن لبخند شما کمک کند، اما برای بعضی ها سوال پیش می آید که آیا این روش، تنها یک درمان خانگی بی تاثیر است؟ یا پشت این ادعا تحقیقات و پشتوانه علمی وجود دارد؟

روغن نارگیل به صورت طبیعی خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد، به این معنی که به شما در محافظت در برابر ویروس هایی که داخل دهان شما فعالیت میکنند کمک خواهد کرد.

سفید کردن دندان با لمینت

لمینت های دندانی، پوسته های بسیار نازک، همرنگ دندان هستند که از جنس چینی یا سرامیک ساخته می شوند. لایه های نازک چینی به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند و برای بهبود ظاهر دندان ها طراحی شده اند. روکش های همرنگ دندان به طور موثر طیف وسیعی از عیوب زیبایی از جمله خراش، لکه، نامرتب دندان ها را برطرف می کنند.

منبع: smilebright.ir

سوالات رایج در مورد ایمپلنت دندان

۸ بازديد

وقتی صحبت از جایگزینی دندان‌ بعد از کشیدن دندان می‌شود، ممکن است فکر کنید کدام گزینه بهترین جایگزین است. برای انجام این کار گزینه‌های مختلفی را می‌توانید انجام دهید که بستگی به شرایط شما و صلاح دید دندان‌ پزشکتان دارد. در میان این روش‌ها، ایمپلنت دندانی به‌ اندازه‌ای کارآمد و مناسب است که عملاً محبوب‌ترین روش جایگزین دندان‌های از دست‌رفته محسوب می شود. ایمپلنت دندان می‌تواند مزایای بسیاری را در اختیار شما قرار دهد که سایر گزینه‌ها فاقد آن باشند.

سوالات متداول

آیا کاشت دندان دائمی برای همه مناسب است؟

ایمپلنت ها برای افرادی با شرایط خاص پزشکی، تراکم استخوان فک ناکافی، یا بهداشت نامناسب دهان مناسب نیست. با این حال، پیشرفت در فناوری باعث شده است که طیف وسیعی از بیماران به این روش دسترسی داشته باشند. برای تعیین اینکه آیا ایمپلنت برای شما مناسب است یا خیر، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

میانگین طول عمر ایمپلنت ها چقدر است؟

پروتزهای دائمی با مراقبت و نگهداری مناسب، مادام العمر دوام هستند. با این حال، طول عمر ایمپلنت ها بسته به عوامل فردی مانند شیوه های بهداشت دهان، سلامت کلی و عاداتی مانند سیگار کشیدن یا دندان قروچه متفاوت است.

آیا کاشت ایمپلنت دردناک است؟

روش کاشت دندان معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود و تجربه بدون درد در طول جراحی را تضمین می کند. پس از عمل، کمی ناراحتی و تورم ایجاد می شود، اما با داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک، این مشکل را مدیریت می شود.

آیا ایمپلنت در یک جلسه انجام می شود؟

خیر، روش کاشت دندان معمولاً شامل چندین ویزیت و مراحل از جمله معاینه و ارزیابی اولیه، جراحی کاشت ایمپلنت و چسباندن روکش دندان یا تاج جایگزین است. دوره بهبودی بین این مراحل برای امکان ادغام استخوانی مناسب ایمپلنت با استخوان فک ضروری است. کل فرآیند چندین ماه طول می کشد، اما نتیجه ترمیم دندان طولانی مدت و طبیعی است.

آیا ایمپلنت دندانی مشمول بیمه است؟

پوشش بیمه دندان برای ایمپلنت ها بسته به طرح بیمه خاص شما متفاوت است. برخی از طرح ها پوشش جزئی ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر به هیچ وجه هزینه ایمپلنت را پوشش نمی دهند. با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنید تا میزان پوشش رویه های ایمپلنت دندان را درک کنید.

منبع: smilebright.ir