بوتاکس چیست؟

مطالب پزشكي سلامتي

بوتاکس چیست؟

۴ بازديد

بوتاکس در اصل حاوی سم بوتولینوم است. کشف سم بوتولینوم در اواخر قرن نوزدهم توسط دکتر Emile Pierre van Ermen Gem انجام شد. در ابتدا به عنوان یک سم کشنده در نظر گرفته شد، سپس به دلیل پتانسیل درمانی آن مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر آلن اسکات انقلابی در استفاده از سم بوتولینوم با ایجاد فرم خالص و ایمن به نام بوتاکس ایجاد کرد. این پیشرفت درها را به روی کاربردهای پزشکی و زیبایی جدید باز کرد.

مکانیسم و ​​عملکرد بوتاکس

این ماده که از نظر علمی به عنوان سم بوتولینوم نوع A شناخته می شود، با جلوگیری از آزاد شدن استیل کولین – یک انتقال دهنده عصبی مسئول انقباضات عضلانی، عمل می کند و باعث فلج موقت عضلات منجر به کاهش چین و چروک و خطوط ریز می شود.

عوارض احتمالی بوتاکس

ممکن است در کنار فواید گفته شده، احتمال بروز عوارض زیر نیز وجود داشته باشد:

واکنش های خفیف و طبیعی بعد از تزریق

قرمزی خفیف، تورم و کبودی در محل تزریق از عوارض شایع هستند و معمولا در عرض چند ساعت تا چند روز از بین می روند.

سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا

برخی از افراد ممکن است پس از تزریق بوتاکس سردردهای خفیف یا علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنند. این اثرات معمولا موقتی هستند و به سرعت برطرف می شوند.

ضعف یا افتادگی عضلانی در محل تزریق

این روش در موارد نادر، می تواند باعث ضعف موقت یا افتادگی عضلات در ناحیه تحت درمان شود و سم به عضلات ناخواسته گسترش می یابد. انتخاب یک پزشک با تجربه این خطر را به حداقل می رساند.

خشکی چشم یا ریزش اشک بیش از حد

تزریق بوتاکس در نزدیکی چشم گاهی اوقات می تواند تولید اشک را مختل کند و منجر به خشکی موقت چشم یا ریزش بیش از حد اشک شود. این عوارض معمولاً خود به خود برطرف می شوند.

واکنش های آلرژیک

ممکن است فردی به مواد بوتاکس حساسیت داشته باشد علائمی مانند خارش، بثورات پوستی، کهیر یا مشکل در تنفس به دلیل واکنش های آلرژیک در افراد مشاهده شوند که باید فوری به پزشک مراجعه شود.

منبع: zibaieclub.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.