چه موادي براي پر كردن دندان بهتر است؟

۱۲ بازديد

پر كردن دندان يكي از درمان‌هاي دندانپزشكي ترميمي است كه براي ترميم شكستگي‌هاي دندان، پوسيدگي دندان يا آسيب به سطوح مختلف دندان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و درماني است كه قرن‌هاست به منظور جلوگيري از كشيدن دندان و براي حفظ ساختار دندان پوسيده انجام مي‌شود.

انواع مواد براي پر‌كردن دندان

براي ترميم دندان از مواد مختلفي استفاده مي‌شود و انتخاب اين مواد بستگي به نوع آسيب دندان و محل آن، ميزان پوسيدگي، اينكه به چه ماده‌اي حساسيت داريد و همچنين هزينه مورد نظرتان دارد. انواع مواد پر كننده دندان عبارتند از:

كامپوزيت

كامپوزيت دنداني يك ماده خميري از مخلوط سراميك و پلاستيك است كه براي پر كردن دندان و حفره‌هاي آن به كار مي‌رود و معمولا به رنگ دندان‌هاي فرد مي‌باشد اين مواد به حد مناسبي در دندان قرار مي‌گيرد و با نور آبي رنگي سفت مي‌شود.

معمولا كامپوزيت راحت تر به دندان مي‌چسبد و احتياج به تراشيدن عمقي دندان نمي‌باشد و فقط قسمت‌هاي آسيب ديده دندان خارج و دندان پر مي‌گردد. از اين ماده براي پر كردن حفره‌هاي بزرگ استفاده نمي‌شود و بيشتر براي دندان‌هاي جلو كه قابل مشاهده هستند كابرد دارد.

سراميك

مواد سراميكي نيز مانند كامپوزيت، همرنگ دندان است و براي ترميم دندان‌هاي جلو به كار مي‌رود. همچنين مقاومت بيشتري در برابر شكستن و تغيير رنگ دارد.

سراميك قيمت بيشتري نسبت به كامپوزيت دارد. اين ماده در لابراتوار دندانپزشكي به گونه‌اي تهيه مي‌شود كه به خوبي پوسيدگي را پوشش دهد. از آنجايي كه اين ماده ظاهري شبيه به دندان طبيعي را ايجاد مي‌كند، پركردگي قابل تشخيص نخواهد بود.

از معايب اصلي سراميك اين است كه پر كردن با آن گران تر از پر كردن دندان با آمالگام يا كامپوزيت است و به دليل ماهيت حجيم آن بخش بيشتري از دندان بايد تراشيده شود.

آمالگام

آمالگام مخلوطي از چند فلز است. معمولا پنجاه درصد از وزن آمالگام دنداني را عنصر جيوه و باقي آن را تركيبي از فلزات نقره، مس و قلع تشكيل مي‌دهد. اين فلزات با هم مخلوط شده و تركيب پايداري را تشكيل مي‌دهند كه داراي استحكام مناسبي جهت پر كردن حفرات دنداني خواهد بود.

طلا

پركردن با طلا محكم و مقاوم‌ است و مي‌تواند تا ۱۵ سال دوام داشته باشد.بسياري از مردم پر كردن با طلا را زيبا و و دل انگيز تراز پركردن با نقره مي‌دانند.

 گلاس اينومرها

اين روش پركردن با شيشه و اكريليك معمولا كمتر از ۵ سال دوام مي‌آورد اما يك انتخاب مناسب هستند براي كودكاني كه هنوز دندان‌هايشان درحال تغيير است 

منبع: www.zhaleimplant.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد