آشنايي با انواع پروتز هاي دنداني

۱۵ بازديد

پروتز دندان براي زماني است كه دندان فرد به هر دليلي از بين رفته باشد و جاي دندان در دهان وي خالي بماند. روش‌هاي مختلفي براي پر كردن جاي خالي دندان و جايگزين‌ كردن آن وجود دارد كه به آن پروتز دندان گفته مي‌شود. در ادامه بيشتر درباره پروتز دندان و انواع آن صحبت خواهيم كرد. با ما همراه باشيد.

انواع پروتز دندان

انواع مختلفي از پروتزهاي دنداني وجود دارد كه در ادامه درباره هريك توضيح خواهيم داد:

پروتز دنداني ثابت

پروتز دنداني ثابت يكي از انواع پروتز است كه بيشتر مردم آن را با نام روكش دندان مي‌شناسند. پروتز ثابت را نمي‌توان از دهان خارج كرد و اين پروتز ثابت بر روي ايمپلنت قرار خواهد گرفت.

پروتز روكش دندان

روكش دندان كه يكي از انواع پروتزهاي ثابت است، زماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه دندان‌هاي فرد دچار آسيب‌ديدگي شده باشند يا بخشي از ميناي دندان آنها از بين رفته و پايه دندان ضعيف شده باشد.

بريج دندان


بريج نيز يكي از انواع پروتزهاي دنداني است و افرادي از آن استفاده مي‌كنند كه دندان‌هاي خود را از دست‌داده باشند. فضاي خالي دندان توسط بريج در بين دندان‌هاي ديگر پر خواهد شد. در اين نوع پروتزها براي قرارگرفتن بريج وجود دندان‌هاي مجاور ضروري است.

ونيرها (Veneer )

لمينت دندان كه به آنها ونير نيز گفته مي‌شود، امروزه بسيار مورداستفاده و توجه قرار گرفته است. اين ونيرها بسيار نازك هستند و بخش رويي دندان را پوشش مي‌دهند. در نتيجه استفاده از آن‌ها فرد داراي لبخند زيباتري خواهد بود.

اينله ها و انله ها (Inlays And Onlays )

زماني كه پوسيدگي‌هاي موجود در دندان، تاج دندان را از بين برده باشد يا زماني كه اين حفره ايجاد شده در دهان به حدي باشد كه روش‌هاي كلاسيك براي پركردن دندان مناسب نباشد، اينله و اونله‌ها براي پركردن دندان به كار مي‌رود. اين نوع پروتز از جنس سراميك يا كامپوزيت در لابراتوار ساخته خواهند شد. اينله و اونله تفاوت‌هايي نيز با هم دارند كه يكي از اين تفاوت‌ها اين است كه اينله دو سطح دندان را مي‌پوشاند و اونله 3 سطح يا بيشتر را مي‌پوشاند.

ايمپلنت‌هاي دندان (Dental Implants )

ايمپلنت دندان از تيتانيوم ساخته شده و كاملاً با بدن انسان سازگاري دارد، اين پروتز دندان يك جايگزين مناسب براي ريشه دندان است و به‌ خاطر قرار گرفتن در استخوان فك يا با استخوان طبيعي يكپارچه خواهد شد و اين ايمپلنت پايه‌اي محكم و پايدار براي پروتز به شمار مي‌آيد.

پروتزهاي دنداني متحرك

همان‌طور كه از نام آن پيداست اين نوع از پروتزها قابليت جابه‌جايي حركت دارند و در شرايطي كه فرد دندان خود را از دست‌داده است و نمي‌تواند از پروتز دنداني ثابت استفاده كند، بهترين گزينه دندان متحرك خواهد بود. دندان‌هاي مصنوعي كه بيشتر افراد مسن از آن استفاده مي‌كنند يكي از انواع پروتزهاي دنداني متحرك هستند.

منبع: www.bimarestaan.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.